Pilot Vrána: Ak podceníte počasie, máte problém, balón sa v búrke roztrhne
Lieta už takmer 40 rokov a za ten čas stihol všeličo zažiť. Vďaka bohatým skúsenostiam vie zhodnotiť, kedy sa dá letieť a najmä zasvätene porozprávať o tom, čo všetko patrí k lietaniu balónom. Pozná aj úskalia lietania v stredoázijskej púšti, ale aj u nás.
Kedy ste začali s lietaním v balóne a čo vás k tomu inšpirovalo?
Čítal som síce „verneovky", napríklad aj Päť týždňov v balóne, ale mal som to jednoduchšie. Môj otec bol vojenský pilot. Slúžil na letiskách v Prostějove aj Čáslavi. Lietal na MiG-15 aj Su–7. Nakoniec sa vypracoval na náčelníka letiska. Mama bola športová parašutistka, takže tiež mala blízko k letectvu. No a moje priezvisko ma tiež predurčuje k tomu, aby som lietal.
Čo vás primälo k tomu, že ste nakoniec neskončili pri lietadlách, ale balónoch?
Mal som kamarátov, s ktorými sme splavovali divokú vodu. Jeden z nich pracoval u pána Kubíčka, ktorý vtedy začínal s výrobou balónov. Raz ma poprosil, či by som im na letisko neprišiel pomôcť so skúškou balóna. Nakoniec mi ponúkol let. Tak som to vyskúšal a odvtedy ma to chytilo.
S lietaním v balónoch ste začali pred takmer 40 rokmi. Došlo aj v tejto oblasti k veľkému posunu?
S balónmi som začal ešte v roku 1987 za čias Zväzarmu. Na lietanie balónom bol už vtedy nevyhnutný pilotný preukaz. Bolo však jednoduchšie ho získať, učili sme sa navzájom jeden od druhého. Existovali aj nejaké predpisy, hoci sa v podstate ešte len vytvárali. Postupne sme sa do toho dostali a mohli sme lietať.
Bolo to však horšie v tom, že nás pilotov bolo päť, šesť a balóny len dva. Platí, že za bezpečnosť letu vždy zodpovedá pilot. Bodka. Pilot má zodpovednosť aj za ľudí, ktorých vezie. Keď sme boli mladší, trochu sme riskovali a sem-tam sme zachytili aj nejaké konáre. Teraz už ako piloti vieme viac, je to zodpovednejšie a bezpečnejšie. A keď zhodnotím situáciu a tuším problémy s počasím, tak neletím.
Ako je to v súčasnosti s licenciami pre pilotov balónov? Čo všetko musia ovládať?
Existujú dva typy licencií. Prvá je športová, tú mám aj ja. Druhá je komerčná a tam sú predpisy oveľa prísnejšie. Treba tam aj poistenie, ktoré je veľmi drahé. Balóny sú väčšie a ich údržba náročnejšia. Spália aj viac plynu. Samozrejme, je nevyhnutné ovládať aj predpisy. Napríklad aby ste neleteli ponad letisko, ak tam nemáte letieť. Rovnako napríklad neletieť nad atómovou elektrárňou. Vyštartujú po vás stíhačky. Nie je to smrteľné, ale ide o veľkú hanbu a musíte ísť vysvetľovať, prečo sa to stalo.
Čo je pre pilota balóna kľúčové?
Najdôležitejšia je podľa mňa meteorológia. Ak to zanedbáte a vletíte do silnej oblačnosti alebo búrky, môže to byť fatálne. Ak si nie ste istí alebo je to 50 : 50, tak radšej neletieť. Kvôli potenciálnym klientom je to niekedy zlé. Väčšina to však našťastie chápe, keď im vysvetlím, prečo sa nedá letieť.
Najväčšou hrozbou je búrka. Sú tam prúdy, ktoré stúpajú rýchlosťou aj 50 metrov za sekundu. Potom ten vzduch však začne klesať rovnako rýchlo. Ak sa balón do niečoho takého dostane, tak ho spoľahlivo roztrhne a to je koniec. So svojím prvým balónom som lietal pre zahraničnú firmu. Je to rehoľa, lebo oni majú svoje požiadavky a vy im musíte vysvetliť, že v lete napoludnie sa lietať nedá. Oni sú prekvapení, veď svieti slnko a je pekne. Odpoveďou je, že existuje jav zvaný termika a v tom teple to balón „vcucne“ stále vyššie a vyššie. Preto sa v týchto podmienkach lietať nedá.
Za tie roky už poznáte podmienky a špecifiká lietania v Košiciach. Je to tak?
Na prvej balónovej fieste v Košiciach boli len tri balóny. Dva z Čiech a jeden domáci. Bol som na všetkých košických fiestach, organizátori mi už hovoria, že som ako maskot a jednoducho musím prísť. Máte tu legendárny severný vietor. Je to tak pre terén. Všeobecne je dobré, ak fúka vietor rýchlosťou dva až päť metrov za sekundu. Vtedy môžete pokojne letieť a obzerať si krajinu. Nakoniec môžete bezpečne pristáť. V Košiciach je hlavný problém, ak letíte smerom na mestskú časť Kavečany. Lebo z pohľadu pilota balóna sú tam takmer v kuse lesy takmer až k letisku v Poprade. No a pamätám si aj roky, keď sa ráno letelo na letisko a večer smerom na krematórium. Vtedy bolo také prúdenie vzduchu. To sú zvláštne veci.

Lietanie balónom je závislé od počasia plus zrejme je náročné vopred vybrať miesto, kde sa dá pristáť...
Zažili sme krušné chvíle pri Seneckých jazerách, keď nás pustili do vzduchu a hore sme zistili, že vietor už fúka rýchlosťou jedenásť metrov za sekundu. Potom sme mali plné ruky práce. Takže hlavným limitom je rýchlosť vetra, ale aj počasie všeobecne. Rozhoduje aj oblačnosť, dážď a hlavne búrky. Skrátka sa nedá povedať, že teraz chceme letieť a kadiaľ presne poletíme. Tak to nefunguje. Nie je do dopravný prostriedok, ide o vznášanie sa. Aj teraz v dobe dronov kameramani radi lietajú balónmi, lebo sa netrasú a nekývu. Môžu sa v koši pohybovať a nerušene fotiť. Na druhej strane lietadlom či vrtuľníkom sa môže vrátiť a skúsiť to znova. Pri balóne nie.
Takže vás na lietaní balónom baví voľnosť a fakt, že nikdy vopred neviete, kde pristanete?
Áno, štartujeme z jedného miesta, ale miesto, kde pristaneme, je takmer vždy iné. Je to na pilotovi – má licenciu, skúsenosti, tak je na ňom, ako si s tým poradí. O balónoch sa hovorí, že sa nedajú riadiť. Nie je to celkom tak. Vrátim sa k splavovaniu divokej vody. V rieke zbadáte, kde je kameň alebo iná prekážka. Vo vzduchu je to horšie, lebo tam na prvý pohľad riziko nevidíte. Dokážete však zhodnotiť terén. Ak letíte nízko, viete s balónom lepšie manévrovať či „zatočiť“. Ale ak stúpate, orientujete sa podľa výškomera a smeru vetra. Takto sa dá balón trochu riadiť.
No napríklad v Čechách pri Bouzove boli také podmienky, že sme obleteli hrad a pristáli na tom istom mieste, z ktorého sme štartovali. Podobne to bolo aj vo Vsetíne. To sa darí aj vďaka vnímaniu prírody. Samozrejme, pomôžu i skúsenosti. Balón má oprávnenie lietať do šiestich metrov za sekundu. Ak je to okolo desať až jedenásť, tak má posádka plné ruky práce. No paradoxne je horšie, ak fúka slabý vietor, napríklad pol metra za sekundu. Vtedy ak letíte k nejakému lesu, musíte si vedieť v rýchlosti vypočítať, či tú horu ešte preletíte, alebo nie. V takom prípade je to o skúsenosti a rozvahe pilota aj posádky.
Zažili ste počas lietania balónom aj nebezpečné situácie?
Áno. Keď sme prelietali nad púšťou Karakum v Turkmenistane, kde sa nakrúcal film. Bolo tam dosť veľké teplo, takže sme museli počítať s tým, že rýchlo pristaneme. Keby sa začalo všetko ohrievať, tak by sme sa s teplovzdušným balónom len ťažko dostali na zem. Lenže raz sa nám takáto situácia práve tam stala, bol to boj a už by som to nechcel zažiť. Je to o fyzikálnych zákonoch.
Je lietanie balónom drahý koníček?
Sú rôzne kategórie balónov. Menšie od 1 600 „kubíkov“ po naozaj veľké, ktoré unesú 28 ľudí, tie môžu mať objem dvanásť kubických metrov. To už je ale komerčná záležitosť. Ja mám takzvaný klubový balón. Unesie troch ľudí, posádku ale tvoria štyria. Jeden ide autom po zemi ako sprievod. Na druhý deň sa vymenia.
Balón s objemom 2 600 kubických metrov stojí zhruba 450-tisíc českých korún (približne osemnásťtisíc eur). K tomu potrebujete plynové fľaše na propán, jedna stojí okolo 40-tisíc českých korún. Ďalej treba špeciálny príves a pomerne silné auto, ktoré zvládne aspoň ľahký terén. Celkovo to vyjde cez milión českých korún (približne 40-tisíc eur). Mám firmu, ktorá v Čechách prevádzkuje železničnú dopravu, tak máme balón na reklamné účely. Je na ňom naše logo a takto sa náklady čiastočne vrátia.
Ako je to s prevádzkou balónov? Kontrolujú sa rovnako prísne ako lietadlá?
Balón je zdanlivo len látka nafúknutá vzduchom, ale má veľkú hybnosť, až niekoľko ton. A čím silnejší vietor, tým viac ton to má. Takže ak košom balóna vletíte do strechy, tak do nej urobíte poriadnu dieru. Balóny sa šijú z polyesteru alebo polyamidu. Majú určitú životnosť. Ak sa k nemu pilot slušne správa a „kúri“ na 100 – 110 stupňov, tak vydrží 500 hodín. Ak niekto prekuruje na 125 stupňov či zabalí mokrý balón, tak vydrží polovicu. Balóny chodia každý rok na prehliadku, kde technické skúšky určia, či ešte vydržia. Prípadne stačí prešiť niektoré časti. Po určitom čase už treba nový balón.